nustundarnyatider

Alla inlägg under mars 2012

Av Maria Eriksson - 19 mars 2012 22:43

Japp. Det är det...

Av Maria Eriksson - 15 mars 2012 10:34

Hur får man ihop det till nåt vettigt undrar jag dårå'?

Varför?

Det är ju det som fladdrar omkring därinne...ord,ord,ord...och en helvetes massa molekyler!


Att få ihop en faktatext som är blixtrande knivskarp, klar och tydlig kan ju iofs vara poetiskt på sitt sätt.


Nu får tankarna iväg på ett annat spår och jag hinner inte ifatt dem, så detta får vidareutvecklas vid annat tillfälle...


Halåå, vänta på mig nu så jag hinner med för fan!

Av Maria Eriksson - 13 mars 2012 20:05

Det tar på krafterna med dessa "utfrågningar".

Men vad som känns så jäkla skönt alldeles på riktigt är att det känns inte som jag sitter och ljuger och bara hittar på; Det känns verkligen att jag kan stå för vartenda ord som jag säger!

Det här är jag och det här kan jag. Det här är jag mindre bra på och jag jobbar verkligen på att bättra mig och dit vill jag!


Fick jättebra kontakt med rekryteraren som sa "Om jag fick bestämma skulle jag anställa dig" å det är ju inte fyskam.

Nu gäller ju jobbet på det där stora, stora stället i Södertälje och det är korttidsanställning, men jag har lite förlikat mig med tanken att det är så det kommer se ut, fast på nåt sätt tror jag det passar mig. Och samla erfarenheter är aldrig fel...


Nu hoppas jag att jag åtminstone kan få komma vidare till steg 2....

Av Maria Eriksson - 13 mars 2012 10:02

Ur mina ögon sett i alla fall....


Det känns kanske lite som ett försvarstal efter att ha fått lite ogillande kommentarer på en länk jag la upp igår.

Men det är hur min världsbild ser ut, hur det ibland måste vara tvunget att storma över det till synnes lilla för att få till stånd en förändring i det stora i slutändan.


Min infallsvinkel i det hela var från mobbingperspektivet. Specifikt nätmobbing.

Och att få vara hur man vill utan att bli kommenterad och hånad.


Det här läste jag först:

http://www.hannafriden.com/politik-samhalle/fangas-i-tv-med-orakade-armhalor-da-fortjanar-du-att-mobbas-och-trakasseras-pa-internet/


Efter att själv ha ett utseende som ofta kommenteras i liknande sammanhang med lika hårda formuleringar, lika mycket hat och avsky har setts strömma fram. Att själv på ett personligt plan fått utstå dessa, kanske inte lika hårda ord för än så länge håller man ju tillbaka lite vid direktkontakt med människor, men på nätet får man säga precis vad man vill och man ska : 1.) Automatiskt förstå att det kanske inte var så hårt menat eller 2.) "Men orka bry sig..."

Jag kan då inte riktigt låta bli att bry mig.


Om ingen reagerar på att det sägs sådana hårda ord om en orakad armhåla, om man inte har det sunda förnuftet att förstå att det borde ALDRIG någonsin vara okej att uttala sig så föraktfullt, hur ska man begripa det i större sammanhang?


Så då tyckte jag att det var skönt att "den mobbade" verkade vara en person som kan stå för den hon är.

Så då hejjade jag lite på en orakad armhåla.

http://mobil.aftonbladet.se/a/www/14513170


Det som stör mig allra mest är upprördheten över någon som inte passar in i normen i en tidsålder som lovsjunger individualism.

Åter igen kommer jag tillbaka till "Du får vara som du vill, bara du är som alla andra..."


Nä... jag får inte ihop det. Inte det minsta...





Av Maria Eriksson - 13 mars 2012 01:04

Kanske dags nu?


Arbeta. Vardag. Rutiner...


Så lockande. Så skrämmande...


En INKOMST. Herregud...så ovant!


Fast.... jag vet ju inte än.

Kanske?

Av Maria Eriksson - 12 mars 2012 01:51

Eller idag är en ny dag.

En ny vecka.

Nytt.

Av Maria Eriksson - 11 mars 2012 03:20

Skulle så gärna vilja våga.

Ta kontakt med dig på riktigt.

Men jag ängslas och ber ständigt om förlåtelse för att jag ens tänker tanken.

Du vänder dig bort i avsky.

Tänker jag. Tror jag.


Då får man inte.

Ord
Av Maria Eriksson - 8 mars 2012 18:19

Jag hittade ett drömlexikon här hemma och roade mig med att slå upp de drag som var mest framträdande i drömmen:

Vän, bortglömd/förbisedd/övergiven, gömma sig, hall, rädsla, inkräktare, mörda, sax, hud, flaska och svaghet

Gömma sig:

Känna sig hotad av något undermedvetet eller av en yttre situation.

Hud:
Kontakten med världen; den taktik vi använder mot andra.
Lämnad efter:
känsla av att ha blivit avvisad eller att vara otillräcklig

Övergivenhet:

Försök till oberoende.

Ensam:

Uttrycker känslan av isolering; känslan av ensamhet, oberoende, beroende på känslani drömmen. IDIOM: ensam är stark; ensamvarg.

Hall:

Det sätt man möter andra människor på, eller hur man släpper in dem i sitt liv eller sina intima förhållanden.


Hus(inkräktaren kom ju utifrån krasat fönster):
inflytande från det rationella jaget, (inkräktare utifrån) socialt tryck eller reaktion på kritik

Inbrottstjuv, inkräktare:

Rädsla eller svåra känslor som stiger ur det omedvetna, nonchalerade delarna av jaget, som skulle kunna ge mer insikter och mognad om man vågade möta dem. KVINNLIG DRÖM: förträngd längtan efter manlig partner eller sex; eller längtan efter bättre sexuella relationer. (Eh, varför inget om manlig dröm??)


Döda :
Att förtränga eller hindra någon aspekt av oss själva, som när vi dödar kärleken till någon
Bord:
I allmänhet symboliserar ett bord de sociala kontakterna med andra.

Garderob:
Minne; resurser olika roller du spelar eller attityder och känslor...STÄNGT: om vi är "öppna" eller "stängda" mot andra människor; infångad i gamla känslor; känsla av isolering

Sax:

..refererar ibland till separation eller oberoende, som att klippa av navelsträngen; eller döden; att klippa av någon eller någonting; klippa av eller skära bort känslor


Anfallen av ett ufo: (jag uppfattade ju inkräktaren som alien)
tanke och känsla har avskurits från förnuftiga bedömningar, kanske eftersom en inre smärta stör kommunikationen...
(Öl)flaska: Vagina. Ibland ett inflytande som kommer in i ditt liv för att förändra det; avkoppling.

Kamp:
Kamp för livsrummet, våra värderingar eller vår heder; vi kanske kämpar för att överleva, vi kan känna oss attackerade av en annan persons åsikter; anfall av sexuell åtrå, kamp mot depression; ha konflikter i moraliska frågor


Hittade inga förklaringar för "långsamt" och "svag".


Inte konstigt att jag vaknade utmattad...



Presentation


"Nu stundar nya tider, ett liv på egen hand..."

Fråga mig

5 besvarade frågor

Marias Gästbok

Omröstning

Ska jag sluta skriva?
 Ja
 Nej
 Gör som du vill

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Bloggar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards