nustundarnyatider

Alla inlägg under augusti 2010

Av Maria Eriksson - 25 augusti 2010 09:47

Jag har våndats lite (det var väl årets underdrift...) över min ekonomi i största allmänhet den senaste tiden och speciellt hur det ska bli under sjukskrivningen efter operationen. Eftersom jag haft sjukersättning under 3 års tid på 50% har jag en SGI baserad på en halvtidstjänst. Nu ser det ut som om jag kommer få tillbaka min SGI som jag hade innan sjukersättningens början, dvs den jag hade 2007, men man har inte rätt att få ut någonting förrns 3 månader efter sjukersättningsperiodens slut, vilket skulle innebära typ i okt/nov.


Så operera mig och verkligen totalrasera min redan ansträngda ekonomi eller försöka flytta på operationen en månad eller två och hålla mig flytande ett tag till?


Nu har jag inte fått klartecken att jag verkligen får tillbaka min SGI, och får jag inte det, ja... då spelar det ju ingen roll...då kan jag ju lika gärna opereras.



Av Maria Eriksson - 24 augusti 2010 01:14

Första fotbollsträningen avklarad för Leo och fick han välja så vill han väl gärna att det blev den sista. Han hade det kämpigt min lille prins...

Av Maria Eriksson - 23 augusti 2010 10:22

Veckan blev helt klart underkänd vad gäller motion utifrån målet jag satt upp. Känner dock att jag går väldigt mycket mer obehindrat i trappor. Skönt. Väljer ibland att ta trappan från perrongen upp till spärrarna vid blackans t-banestation. Måste ju ses som positivt...


Har viktnojja och är rastlös. Har skjutit på att åka och väga mig ett bra tag nu, ska göra det idag för jag behöver en månadsvikt.


Leo är på skansen idag med skolan. Dom ser ut att få en härlig dag...


Ikväll börjar Leo på fotboll.


Dammsuga och tvätta kanske?

Av Maria Eriksson - 19 augusti 2010 22:49

Jag mår lite fysiskt illa att jag har låtit så lång tid passera och inte fått mitt e jobb godkänt. Den här kväljande känslan blev lite förstärkt när jag efter lite meljande med studiorektor på instutionen fick svaret att "skicka över rapporten med rättelser och ändringar så bedömmer jag den" efter att jag klargjort vad jag hade kvar för att kunna slutföra. Den förstärkta känslan kom sig av att jag vet, jag VET att jag har slängt alla papper och tom rapporten när jag flyttade för 4 år sen. Jag VET eftersom jag tog ett aktivt beslut att "nej, det här kommer jag aldrig bli klar med, varför ska jag ha det kvar när jag mår dåligt att titta på det?"


Eller jag sparade disketterna med rådata och själva rapporten, för att ha nåt' kvar. Och jag höll rapporten i min hand länge och tvekade, men slängde den till sist.

Allt jag har kvar är en titel på en diskett: "Retentionsmeknaismstudier i RP-HPLC för PCB'er mha molekylmodelleringar och kemometriska beräkningar".

För disketten är TOM eller datorn säger att den måste formateras och det har jag inte gjort för när man formaterar så raderar man ju...


Det är FEMTON år sen jag höll på med det här. När jag tittar på filerna och tabellerna så fattar jag ingenting och att då kunna göra rättelser och ändringar känns ju lite avlägset?


Så jag mår lite fysiskt illa över det faktum att jag inte tog tag i det ordentligt DÅ för 10 år sen när jag faktist gick på en alumni-träff och pratade med min handledare, och som peppade mig lite. Det var i november 2000. Det var innan decenniet av prövningar rullade igång...


Det är från den synvinkeln det lätta illamåendet kommer. Annars känns det mer som befriande att få göra något annat, något nytt istället. Göra något som kan leda in mig på andra vägar istället; Frågan är bara vad? När jag kollar mina poäng och vad jag läst så är jag bara behörig att få göra ett arbete i analytisk kemi, eftersom det bara är där jag har fördjupat mig, men analytisk kemi är ju ändå ganska brett...


Vi får se vad det blir...


Mindre än 2 veckor kvar till op....



Av Maria Eriksson - 16 augusti 2010 09:57

Nya funktioner har dykt upp på sidan. Kommentarer kan jag svara direkt till kommentaren som någon har gjort, så det ser inte ut som en ny kommentar, så jag kan ha svarat även om det inte ser ut som ny kommentar gjorts!


Sen kan man ställa frågor till mig i den lilla "rutan" till höger....vet inte riktigt nyttan med det? Men det är väl kanske en kul funktion att skapa på en sån här sida...

Av Maria Eriksson - 16 augusti 2010 09:40

Den 2/9 är det alltså operationsdags. Den 1/9 redan kl 15:00 skall jag vara på plats. Hoppas jag får eget rum den här gången också. Hoppas, hoppas, hoppas....

Jag har inte fått några förhållningsorder kring kosten alls den här gången, men jag ska försöka dra ner något ändå, fast samtidigt så känner jag starkare den här gången att det är bäst att "passa på"; Det ÄR ett större ingrepp den här gången ur min synvinkel (sjukvårdens också tror jag) Den här gången kommer det påverka näringsupptaget mer markant och göra mig mer känslig rent fysiologiskt i och med att man tar bort förmågan till näringsupptag av nästan alla näringsämnen! Vid förra operationen blev jag "full" i magen och mättnad uppstod/uppstår fortare. Jag gör ett slash för jag upplever att jag kan äta mer nu och jag har ingen egentlig uppfattning om hur "normalt" det är...


Så from idag, dra ner på intaget och mer fysisk aktivitet även om det bara blir micropromenader. Ska försöka använda stavarna.

Jag vill varje dag.

Jag ser det som godkänt vid 3 dagar.

0-2 dagar är underkänt...

Av Maria Eriksson - 15 augusti 2010 12:25

Jag undrar om man kan få tillgång till skolkuratorn igen när man går på distanskurs? Det skulle vara så skönt att få prata med samma person som var med mig förra gången...


Vad skönt att jag får bli inskriven dagen innan även den här gången.


Den gastkramande oron knackar på, men än så länge lyckas jag mota bort och inte släppa in....

Av Maria Eriksson - 13 augusti 2010 11:17

Jag har fått tid för OP2...SHIT.


Jag har VALT det själv och jag VILL göra det, men det hindrar inte att paniken och oron kommer krypande...

Jag visste att det skulle bli snart då kallelsen väl damp ner i brevlådan och jag hade nästan ställt in mig på en veckas respit, men det blev 3 så jag är väldans tacksam för det.


Det jag oroar mig mest för är OM det kommer bli öppet snitt, för jag kollar på min mages rörelser när jag rör på mig framförallt från liggande till stående och kan bara tänka "Hur faen skulle det kunna läka??" :-O


Och jag veeet att man inte ska oroa sig för saker som man inte kan påverka och yada,yada, yada....but i'm the worrying kind!


Baka paj och tina kräftor...

Presentation


"Nu stundar nya tider, ett liv på egen hand..."

Fråga mig

5 besvarade frågor

Marias Gästbok

Omröstning

Ska jag sluta skriva?
 Ja
 Nej
 Gör som du vill

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Bloggar

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards