nustundarnyatider

Direktlänk till inlägg 8 mars 2012

Drömtydning...

Av Maria Eriksson - 8 mars 2012 18:19

Jag hittade ett drömlexikon här hemma och roade mig med att slå upp de drag som var mest framträdande i drömmen:

Vän, bortglömd/förbisedd/övergiven, gömma sig, hall, rädsla, inkräktare, mörda, sax, hud, flaska och svaghet

Gömma sig:

Känna sig hotad av något undermedvetet eller av en yttre situation.

Hud:
Kontakten med världen; den taktik vi använder mot andra.
Lämnad efter:
känsla av att ha blivit avvisad eller att vara otillräcklig

Övergivenhet:

Försök till oberoende.

Ensam:

Uttrycker känslan av isolering; känslan av ensamhet, oberoende, beroende på känslani drömmen. IDIOM: ensam är stark; ensamvarg.

Hall:

Det sätt man möter andra människor på, eller hur man släpper in dem i sitt liv eller sina intima förhållanden.


Hus(inkräktaren kom ju utifrån krasat fönster):
inflytande från det rationella jaget, (inkräktare utifrån) socialt tryck eller reaktion på kritik

Inbrottstjuv, inkräktare:

Rädsla eller svåra känslor som stiger ur det omedvetna, nonchalerade delarna av jaget, som skulle kunna ge mer insikter och mognad om man vågade möta dem. KVINNLIG DRÖM: förträngd längtan efter manlig partner eller sex; eller längtan efter bättre sexuella relationer. (Eh, varför inget om manlig dröm??)


Döda :
Att förtränga eller hindra någon aspekt av oss själva, som när vi dödar kärleken till någon
Bord:
I allmänhet symboliserar ett bord de sociala kontakterna med andra.

Garderob:
Minne; resurser olika roller du spelar eller attityder och känslor...STÄNGT: om vi är "öppna" eller "stängda" mot andra människor; infångad i gamla känslor; känsla av isolering

Sax:

..refererar ibland till separation eller oberoende, som att klippa av navelsträngen; eller döden; att klippa av någon eller någonting; klippa av eller skära bort känslor


Anfallen av ett ufo: (jag uppfattade ju inkräktaren som alien)
tanke och känsla har avskurits från förnuftiga bedömningar, kanske eftersom en inre smärta stör kommunikationen...
(Öl)flaska: Vagina. Ibland ett inflytande som kommer in i ditt liv för att förändra det; avkoppling.

Kamp:
Kamp för livsrummet, våra värderingar eller vår heder; vi kanske kämpar för att överleva, vi kan känna oss attackerade av en annan persons åsikter; anfall av sexuell åtrå, kamp mot depression; ha konflikter i moraliska frågor


Hittade inga förklaringar för "långsamt" och "svag".


Inte konstigt att jag vaknade utmattad...



 
 
Mamma Muu

Mamma Muu

9 mars 2012 08:01

Det är bara att konstatera att Freud har alldeles för mycket inflytande fortfarande. :)

http://loke.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Eriksson - 1 januari 2014 22:07

Vilket bättre sätt att starta det nya året genom att avsluta något gammalt och avdankat? Tack och hej!     ...

Av Maria Eriksson - 24 november 2013 05:13

Då Jag försöker ta mig framåt men försvinner i mängden, blir undanskuffad. Når aldrig fram... Men blicken är fokus. Nu Jag har vänt om. Försöker tränga mig förbi och bort, blir bortmotad. Vet inte vart jag ska ? Och blicken är tom. ...

Av Maria Eriksson - 14 oktober 2013 19:15

Prinsen bad om att få cykla till Vällingby redan på lördagkvällen. "Jag kan ju cykla så får jag en liten cykeltur!" Vilket stärkande argument för en som uppmanar till all sorts aktivitet. Jag nappade ju självklart på idén... På söndagsmorgonen vakn...

Av Maria Eriksson - 7 oktober 2013 01:11

Varför?

Av Maria Eriksson - 1 september 2013 06:12

Du är så totalt jävla pantad din vidriga ursäkt till mänsklig livsform. Fatta att dina vidriga tankar lyser igenom och förgiftar allt som är normalt och lugnande... Du är rakt igenom totalt rutten. Försök acceptera det så kan alla andra gå vid...

Presentation


"Nu stundar nya tider, ett liv på egen hand..."

Fråga mig

5 besvarade frågor

Marias Gästbok

Omröstning

Ska jag sluta skriva?
 Ja
 Nej
 Gör som du vill

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Bloggar

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards