nustundarnyatider

Alla inlägg den 29 januari 2011

Av Maria Eriksson - 29 januari 2011 22:56

Jag har haft i uppgift från Livsstilskursen att utföra en middag enligt konceptet

"Halvåtta hos mig" , ni vet programmet från fyran...

Hur vi ville lägga upp det hela var valfritt och såhär löste jag uppgiften:




Middagen blev en middag med ett tema; Dåtid, Brytpunkt och Nutid. Temat kom jag på efter jag tillslut spikat menyn, eller ja det flöt ihop lite.



Det första jag gjorde var att besluta vilka jag skulle bjuda och till slut valde jag min äldsta bästa vän och hennes son som hjälper och ställer upp mycket för mig och Leo.





Och så var det jag och Leo, så därför måste jag försöka komponera en meny som var hyfsat barnvänlig.



Det jag först kom på att jag skulle bjuda på var en enkel och god fiskgratäng som jag blev bjuden på förra veckan. Det passade in i min nyvunna förtjusning i egengjord potatismos. Ett tydligt tecken på min förändrade smak nämligen, jag har alltid förut varit grymt förtjust i pulvermos, men inte längre. Sen lät jag Leo välja efterrätt och då ville han ha färdigköpt kladdkaka (Frödinge) och då tänkte jag först göra en egen, men han ville bestämt ha den färdigköpta.



Då dök temat upp för min middag då han prompt ville ha den färdigköpta och jag visste vad förrätten skulle bli.



Förrätten blev då Morot, Apelsin och Ingefärssoppa.





Och menyn blev då:


  • Förrätt- Brytpunkt,
    Morot, Apelsin och Ingefärssoppa.
  • Soppan är symbolen för tiden före och efter mina viktoperationer då jag var tvungen att leva på flytande föda under flera veckor. Att göra en viktoperation är som att rent konkret faktiskt födas pånytt eftersom direkt efter op får du inte äta något...sen får du i dig lite vatten och för att sedan försiktigt kanske bröva med lite mjölk, fil och yoghurt. Funkar det går du vidare med soppor av olika slag. Kroppen börjar vänja sig vid föda och är sen redo för lite motstånd! Då övergår man till puréstadiet en tid, man känner av och ser hur magen och kroppen reagerar på det man stoppar i sig. Man lär sig känna av det som man mår bra av och det som gör att man mår dåligt. Till slut har kroppen vant sig hyfsat med föda igen och man är redo för vanlig mat. Man har nått en brytpunkt och kommer ut på andra sidan med helt andra förutsättningar.

  • Huvudrätt- Nutid
    Fiskgratäng på spenatbädd med ostsås och potatispuré
  • Fiskgratängen symboliserar att jag numer går mer och mer mot ett intresse att laga maten själv så mycket från grunden som möjligt och min ändrade smak, som det där med potatismosen jag nämnde i inledningen. Jag gjorde även såsen själv! Jag ratade tom ett recept jag hittade på nätet för att det stod att man skulle använda Hollandaise gjord från påse! Denna rätten symboliserar men nyfunna glädje över att laga egen mat helt enkelt. Jag inser att jag kan, bara jag har orken och tiden...



     

  • Efterrätt- Dåtid,
    Kladdkaka med vispgrädde, chokladsås och kolasås.
  • Den färdigköpta kladdkakan fick symbolisera tiden då jag bara köpte färdigmat eller på sin höjd halvfabrikat. Det alldeles för mycket fick symboliseras av att servera både grädde, chokladsås och kolasås. Allt var förmycket i dåtiden innan operationen. En tid som inte kan komma tillbaka pga av det fysiska hinder som operationerna faktiskt ger mig.


Förrätt och varmrätt serverades i köket vid fint dukat bord med vit duk och riktigt porslin, symboliskt för brytpunkten och nutid.



Efterrätten serverades i vardagsrummet vid soffan på papperstallrikar och vi åt med plastskedar. Även det symbol för dåtiden att jag åt på papperstallrikar för att jag i perioder inte orkade diska...





Jag kan äta det mesta, men i små mängder och så fort det blir för mycket känner jag av det och jag kan sluta äta och det där "suget" är liksom borta...



Precis just det som jag ville uppnå med operationen.



Det känns stort och mycket bra....





Mina gäster var mycket nöjda och jag fick betyget 8+8+10=26 poäng!! ;-)





Själv känner jag mig mycket nöjd med hur den här uppgiften. Från idé till faktiskt utförande...


Bilder från kvällen...




           













Presentation


"Nu stundar nya tider, ett liv på egen hand..."

Fråga mig

5 besvarade frågor

Marias Gästbok

Omröstning

Ska jag sluta skriva?
 Ja
 Nej
 Gör som du vill

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Bloggar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards