nustundarnyatider

Alla inlägg den 19 januari 2011

Av Maria Eriksson - 19 januari 2011 20:27

Än så länge trivs jag ypperligt. Den här första nyfikna fasen när man tar reda på fakta, letar, planerar osv...

Sen när jag ska visa om begripit något, redovisa och få ihop nåt resultat. Det fasar jag för... Jag blockerar mig själv.


Idag lekte jag student på riktigt och satt med på föreläsning i kemometri som jag har fått lov till för att friska upp minnet lite. Jag känner igen termerna det gör jag, men jag känner mig så begränsad i min förmåga att kunna saker och verkligen begripa.

Fast å andra sidan...kanske är jag åter igen för sträng mot mig själv. Det är ju trots allt 17 år sen jag gick den kursen och det var ju inte helt grekiska att räkna matrisalgebra ...

Jag har även införskaffat rekomenderade artiklar, dock ej läst dem...

Handledare 1 är bortrest till Februari...

Handledare 2 är bortrest till nästa vecka...

Handledare 3 ska jag för första gången träffa imorgon. Hon jobbar på Naturhistoriska riksmuséet, och så ska vi titta på växthuset vid Botaniska instutionen där Hoya växer. Hoya, eller porslinsblommor, är den växt som jag skall analysera växtsaften på.

Jag tror att syftet är att kunna analysera diverse parametrar på ett enkelt sätt och med diverse kemometriska beräkningar och databehandling finna samband hur deras släktskap hänger ihop, alltså kategorisera dem...

Jag hoppas jag är på rätt spår att uppfatta min uppgift... :-/

Men än så länge känns det bra, bra, bra!

Presentation


"Nu stundar nya tider, ett liv på egen hand..."

Fråga mig

5 besvarade frågor

Marias Gästbok

Omröstning

Ska jag sluta skriva?
 Ja
 Nej
 Gör som du vill

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Bloggar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards